måndag 19 oktober 2009

Reflektion 3 inlägg 1

På sidan 205 så står det att det talas mycket om t.ex. hur många som inte blir godkända i grundskolan, och hur många som lämnar gymnasiet utan fullständiga betyg.

Men det talas aldrig om något varför eleverna går ut utan fullständiga betyg eller om varför elever i grundskolan inte blir godkända.

Varför sätter man bara statistik på hur många som inte blir godkända i grundskolan och varför är det så många som lämnar gymnasiet utan fullständiga betyg?

Något som jag kom på att tänka på var en sak som jag skulle tro vara en sak som många i gymnasiet gör, det är att skolka för att eleverna inte tycker om ämnet eller att eleverna inte tycker om läraren pågrund av att visa lärare är orättvisa och favoriserar vissa eller att man tycker inte om hur läraren undervisar m.m.

Sen tänkte jag lite på grundskolan och då kom jag på att när jag själv gick i grundskolan så fick vi bara veta betyget som vi fick på proven t.ex. Aldrig fick man veta vad man hade gjort för fel på de tal eller frågor som man inte kunde eller hade svarat fel på. Man tänker inte på det så mycket som lärare säkert, men det är rätt så många elever som är rädda för att gå fram och fråga läraren varför man fick det betyget, eller varför det var fel på den här frågan eller talet.

För att om eleverna inte får veta vad de har gjort för något fel, då kommer eleverna inte att lära sig de sakerna som de har haft fel på. I den årskursen de går i.

1 kommentar:

  1. Självklart ska eleverna få de rätta svaren och få lära sig vad som var fel.
    Vi tycker även det är trist att det alltid ska vara det negativa som belyses i statistiken.

    SvaraRadera